Kernvakken
Onder de kernvakken verstaan we rekenen, taal/spelling en (begrijpend) lezen. Voor al deze vakken hebben we methodes op school. Alle methodes die we aanschaffen voldoen aan de SLO doelen (SLO = Stichting Leerplan Ontwikkeling).
Zaakvakken
Onder de zaakvakken vallen Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuuronderwijs. In de groepen 1/2 is daar geen methode voor, in de groepen 3/4 vallen al deze vakken onder wereldoriëntatie en vanaf groep 5 worden deze vakken echt gesplitst aangeboden. Voor deze vakken hebben we de serie “De zaken”. Wereldzaken, Tijdzaken en Natuurzaken. Naast deze methodes hebben we ook projectkisten die gaan over natuur en techniek. Die kunnen gekoppeld worden aan de hoofdstukken van natuurzaken maar kunnen ook als losse projecten gebruikt worden. Er zijn techniekkisten over onder andere programmeren, bouwen, magneten enz. Deze kisten zijn er voor alle groepen. Ook werken we samen met expertise groepen bij de zaakvakken. Zo doet elke groep, twee keer per jaar, een excursie naar het Hertenkamp (natuuronderwijs) en hebben we een samenwerking met het Zuiderzeemuseum (geschiedenis).
| EngelsWij geven op school vanaf groep 1 Engels. We gebruiken daarbij de methode iPocktes voor de groepen 1 t/m 4 en My Discovery Island voor de groepen 5 t/m 8. Dit lijken (in naam) 2 verschillende methodes maar het zijn in leerlijn op elkaar aansluitende methodes. Spelenderwijs leren de kinderen Engels d.m.v. onder andere poppen waar ze mee praten, filmpjes en stripverhalen. Er wordt gewerkt aan de spreek en luistervaardigheid maar ook (in de bovenbouw) aan de schrijfvaardigheid van Engels.
Creatieve vakken
Onder de creatieve vakken verstaan we: muziek, tekenen, handvaardigheid, drama. Alleen bij muziek volgen we door de hele school een methode: Eigenwijs. Bij de andere creatieve vakken volgen we niet strikt een methode. We hebben wel bronnenboeken waar we ideeën uit kunnen halen. Er is een schema ontwikkeld waarin alle (SLO)doelen staan die in 8 jaar tijd basisschool aangeboden moeten worden. Zo kan goed bijgehouden worden dat alle verschillende technieken in de verschillende disciplines aan bod komen. Ook zetten we bij de creatieve vakken de organisatie MADhouse in. Zij werken met ons samen aan het doelenschema en verzorgen ieder haar lessenseries voor alle groepen op een bepaalde discipline. Zo halen we op het gebied van cultuuronderwijs de expertise uit de omgeving in huis. |